Forfatter Indlæg
Peter Gudmundsen
10.07.09 kl. 19:56
Tv, telefoni & IT i Trigeparken
Efter mødet i Oasen vedr. NRGI's tilbud er der en masse ting der mangler besvarelse og en masse urigtige påstande der bør tilbagevises.
Der udover mangler der vel en gennerel debat hvor ALLE parter kan komme til orde. Så lad os få gang i en sund og sober debat, jeg kan selv starte med to spørgsmål:
1. Hvor længe tror i at kampange prisen holder????
2. Hvad betaler vi egentligt til Bnaa hver mdr.?????

Der er masser af spørgsmål men det kan komme senere.

Med venlig hilsen
Peter Gudmundsen
Trigeparken
Erling Svendsen
12.07.09 kl. 19:15
Hej Peter, jeg har læstdit indlæg, glæd dig, for borgerportalen er på sagen. Rart at du bruger debatsiden, på denne måde hjælper du os journalister til at være på mærkerne.
Allan Johansen
14.07.09 kl. 22:24
Jeg skal ærligt indrømme, at jeg også stiller mig lidt skeptisk overfor denne Profibers tilbud. Bevares, det lyder da meget tillokkende, men...

Hvis man ser på de priser som står i den omdelte brochure, så får vi en endog meget favorabel pris. Og til mødet blev det jo også understreget, at dette var omtrent så langt ned som Profiber kunne gå uden at tage et tab. Med det i mente, så er Peters spørgsmål jo yderst relevant. Hvor længe går der mon inden priserne bliver skruet i vejret?
Her er problemet så, at når vi har skiftet så kommer vi ikke ud af den aftale igen. Med den økonomi så vi har her i Trigeparken, så kan jeg ikke se nogen mulighed for at vi skulle kunne stille 1.000.000 kr. for at købe installationen af Profiber. Selv de 300.000 kr. som vi skal betale efter 10 år vil være en stor udgift. Så vi er altså, på godt og ondt, bundet til Profiber når vi har skiftet. Uden mulighed for at kommer ud af aftalen eller vælge en anden udbyder.

Jeg syntes ikke at vi kan tage en sådan beslutning uden at høre alle parterne. Bolignet er villige, i hvert fald ifølge den artikel som Erling skrev, til at trække fiber til Trige. Hvis det er tilfældet, hvorfor er de så ikke blevet indbudt til orienteringsmødet? Det var jo ikke et spørgsmål om at de ikke ville – de var slet ikke inviterede. Jeg kan ikke helt slippe tanken, at bestyrelserne har en skjult agenda i dette tilfælde – nemlig at vi, for enhver pris, skal af med Bolignet. Og at det er derfor at Bolignet ikke er blevet indbudt.

Jeg syntes, at bestyrelserne skal glemme alt om afstemningen indtil vi beboere har haft lejlighed til at høre hvad Bolignet kan tilbyde. Hvis man kun kan stemme for Profibers tilbud, så er der jo ikke meget valg, er der?
erling
14.07.09 kl. 23:30
Hej Allan
Som du kan se i mit svar til Peter,så er Borgerportalen netop borgernes portal, vi skriver netop for at oplyse og dække begivenhederne i 8380.dk og vi tager selvfølgelig de spørgsmål op vi kan læse her på debatten. Borgerportalen vil kontakte Profiber for at stille de spørgsmål der er relevante for at beboerne kan stemme Borgerportalen vil i august stå for en høring, hvor Bolignet Aarhus og Profiber stiller op.
Lars Fogsgaard Rasmussen
16.07.09 kl. 14:14
Vedr. Profibers tilbud til Trigeparken.

Kære Borgere i Trigeparken.

Jeg kan se på de mange indlæg at der en livlig debat. Der er også mange ting der enten ikke er korrekte eller i hvertfald mis forstået. Så jeg vil meget gerne svare på evt. spørgsmål vedr. de forskellige aspekter tilbuddet indeholder samt hjælp til fortåelse af begreber til dem der ikke så it kyndige. Håber at dette bliver modtaget som en hjælp til en saglig debat som jeg meget gerne vil deltage i. Jeg kan af gode grunde ikke kommentere på bolignet tilbud da jeg ikke kender til dette.

Med venlig hilsen

Lars Fogsgaard Rasmussen
Salgskonsulent
Profiber - NRGi Fibernet
Peter Gudmundsen
19.07.09 kl. 11:36
Hej Lars.

Så kan man jo starte med at spørge dig:
Findes der en pasus i kontraktudkastet der siger at vores pris til jer kun vil stige med den samme proent takst som jeres øvrige kunder? Eller er det meningen at vi skal op på de samme takster som jeres "private" kunder betaler???

Det er da en afgørende faktor med tanke på at vi allerede har et net, der er "fremtidssikret" mindst 10 år frem, som vi stadig betaler af på.

I øjeblikket betaler vi ca. 100,- til Bolignet-aarhus for en 4/1 + 60 i afdrag på etablerings gæld.

Med venlig hilsen
Peter Gudmundsen
Lars Fogsgaard Rasmussen
19.07.09 kl. 18:38
Hej peter.
Jeg vil gerne starte med at undskylde, hvis jeg har brugt ordet kampagnetilbud på mødet. Der er ikke tale om et kampagnetilbud, men om den faste pris på de produkter vi tilbyder i pakke form til Trigeparken. Det er meget usandsynligt at der vil komme prisstigninger. Det vil kun ske hvis der kommer en general markeds stigning og vil derfor komme til at ramme alle vores kunder private såvel som erhvervs og boligforeninger såvel som kunder ved andre udbydere. Har man fulgt markeds priserne over de sidste 2 år er der ikke en opadgående kurve der tegner sig, snarere tværtimod. Skulle jeg gætte på udviklingen vil jeg tro at prislejet har stabiliseret sig, men at i på sigt vil få mere for pengene… Dette vil blive i form af højere båndbredde og flere digitale tv kanaler samt flere tjenester på den digitale front til samme pris.
Med hensyn det eksisterende net i Trigeparken, har vi haft det til gennemsyn af vores tekniske ekspert da vores første tanke var at afslutte fiberen i et krydsfelt i kælderen, og derfra benytte den eksisterende installation. Denne løsning var ikke mulig, da vi ikke kunne forvente at levere tilstrækkeligt båndbredde til både tv og internet på de eksisterende kobber/coax kabler. Det er ikke muligt at vise HD tv og få fuld båndbredde til internet på den installation der er i Trigeparken i dag! Fremtidssikret 10 år frem? Hvis fremtiden er kabeltv og begrænset internet hastighed – så ja. Det er ikke muligt med den udvikling der er i dag at spå om hvor længe det er en tilstrækkelig løsning, men fremtidssikret er det i hvert fald ikke…
Vi er kun interesserede i at levere en løsning der teknisk er den bedste på markedet, både nu og ikke mindst i fremtiden. Der vil selv i den nærmeste fremtid, være en stor forskel på dem der har mulighed for digitalt fjernsyn og dem der ikke har. Der er på det seneste dukket rigtigt mange interessante kanaler op på markedet, og der har det til fælles er at rettighederne til at vise dem, kun sælges digitalt. Der er med digitalt tv også muligheden for større valgfrihed i pakker og på sigt bliver udbuddet meget større. For dem der ikke nu ønsker at skifte til digitalt tv fås Canal Digitals family mix både digitalt og som analogt/kabeltv.
Håber at dette svar uddyber nogle af de tvivls spørgsmål der har været. Ellers er i meget velkomne til at stille yderligere spørgsmål. Jeg vil forsøge at besvare dem så hurtigt som muligt.
Med venlig hilsen
Lars Fogsgaard Rasmussen
Salgskonsulent
NRGi Fibernet - Profiber
Peter Gudmundsen
22.07.09 kl. 21:23
Først til Lars.

Tak for dit svar. Som jeg ventede kom der her ikke en garanti for at vi ikke, med tiden, skal ende på niveau med jeres nuværende ”privat kunder”. Jeg taler udelukkende om IT delen da jeg godt ved at tv hos jer, som alle øvrige udbydere er på markedsvilkår. I stedet kan vi få en flot tale om at man ikke kan se prisstigninger i markedet. Jeg vil nu hellere have en skriftlig garanti som vi kan holde leverandøren op på, vi har i Trigeparken utallige eksempler på at ting der er lovet men IKKE lige skrevet ned har kostet en bondegård senere. Faktisk er noget der ikke blev ført til referat grunden til at i overhovedet er kommet på banen her i Trigeparken.

Når du så skriver at i ikke kan bruge det vi har i forvejen taler du så om den kabling der bruges af Bnaa til telefon og IT eller taler du om de hoax kabler YouSee sender tv igennem????? Det siger svaret ikke noget om.

Generelt:
Jeg havde besøg af min formand (Ib) der var kontaktet af Teddy om debatten her på 8380. Teddy mente at jeg fordrejer debatten og kommer med usande påstande, man mener åbenbart at jeg er sendt i byen for at forplumre debatten med urigtige facts. ( Jeg er belastet ved at min svoger, Preben Karlson, er næstformand i Ringgårdens hovedbestyrelse samt næstformand i Bnaa)
Jeg forstår ikke at Teddy ( eller øvrige bestyrelsesmedlemmer ) ikke bare deltager her eller idet mindste retter direkte henvendelse til mig hvis man vil have en forklaring!!!!!!

Jeg påstod at vores hoax kabler var renoveret men kunne ikke huske hvornår. En telefonsamtale til YouSee bekræftede dette. Kablerne blev renoveret da Tdc lavede selskabet ”TDC cable”, de blev renoveret fordi man ville sælge tv og internet fra samme stik.

Jeg har også påstået at vi betaler ca. 100 kr. pr mdr. til Bnaa for internetforbindelsen 4/1. Fakta er at vi i afd. 19 betaler Ca. Kr. 95,50 for den forbindelse. Den oplysning kan alle få ved at ringe til boligforeningens bogholderi og spørge hvad vi betaler i kontingent til Bnaa. Jeg ved så ikke om det beløb er regnet ud efter en 100 % tilmelding (altså alle lejligheder), hvis det er vil det sige at dem der er tilsluttet hver betaler Kr. 118,- da vi har en tilslutning på ca. 80 %. Man kunne jo opfordre de to afd. Bestyrelser til at rette henvendelse til Ringgården og spørge om hvor længe vi skal betale overpris for internet.

Så har jeg til sidst påstået at vores net er ”fremtidssikret” ca 10 år frem. Dette kan bekræftes ved at kontakte Michael Hansen ved Bnaa og spørge hvad de kabler vi har, kan håndterer af trafik. Jeg fik desværre ikke skrevet det op og vil derfor ikke nævne det tal jeg mener at kunne huske c”,)

Jeg må så til sidst sige at min søgning efter oplysninger har rejst flere interessante spørgsmål men dem tager vi senere.

Med venlig hilsen
Peter Gudmundsen
77 33 92 74
Preben Karlson
23.07.09 kl. 12:22
Hej
Jeg skal lige komme med en rettese til det af Peter Gudmundsen indsendte indlæg af 22.07.09 kl. 21.23, jeg er ikke næstformand i Bnaa, men sidder i bestyrelsen og i dennes forretningsudvalg.
Og for at rette enhver misforståelse, så har jeg heller ikke nogen indflydelse på Peter Gudmundsens opfattelse og interesse i debatten, altså med andre ord, jeg har ikke sendt ham i byen for at forplumre noget som helst, iøvrigt mener jeg at det er et anliggende som Trigeparken må tage stilling til på et beboermøde.
Jeg vil også opfordre til at man søger de relevante oplysninger hos de relevante administrationer, da det jo i sidste ende dem der kan sidde med svaret.

Med venlig hilsen
Preben Karlson
Lars Fogsgaard Rasmussen - Profiber
23.07.09 kl. 12:58
Hej Peter.

Lige et kort svar på de ting som vedr. NRGi Fibernet.

• Der bliver ingen pris forhøjelse kun på boligforeninger. Skulle markedet få højere udgifter til internet, rammer en prisstigning alle kunder. Dvs. at i stadig vil få det til en lavere pris ind private kunder. Dette bliver indskrevet i en evt. kontrakt.

• En standart Profiber installation har 100 Mbit/s til rådighed. Dette gør at vi kan vise digital tv ukomprimeret. Et HD signal fylder i peak perioder op 32 mbit/s. Samtidig garanterer vi at det ikke går udover din internet hastighed, at man ser digitalt tv.

• Hvis den i bygningen interne kabling, ikke er af tilstrækkelig kvalitet vil det betyde udsving i signalet og betyde at tv fryser og/eller hastigheds tab på internettet.

• Det er ikke rigtigt, at tale om fremtidssikret kabling. Der sker enorme udviklinger i teknologi og behov for båndbredde. Det er derfor glaskugle spådom, at betegne en coax installation som fremtidssikret. Allerede idag vil den have problemer med at håndtere båndbredden, der er nødvendig til eks. HD signaler og højhastigheds internet. Vi har eks. Ca. 100-110 mbit/s til en standart installation. Men har forberedt installations udstyreret op til 1GB. Det forventes at vi allerede i 2010 bliver nødt til at fordoble båndbredden pr. installation for at komme imødekomme de nyeste krav.

Jeg forstår ikke helt den skepsis, der er ved at få opgraderet installationen til markeds pt. stærkeste løsning. I får adgang til de højeste internet hastigheder, det største udvalg af digitalt tv i Danmark og det til en meget favorabel pris.

Hvis i skulle ønske at overtage installationen, får i den til vores kost pris og vi har oven i købet lavet en nedskrivnings model så det bliver billigere jo længere i er kunder ved os. I vil i det tilfælde, så selv råde over en ægte fremtidssikret løsning.

Der er ikke mange gener forbundet med opgraderingen, vi skal installere en lille fiberboks i hver lejlighed, det er det eneste, da vi kan benytte de eksisterende kanaler. Med hensyn til gravearbejdet for at få fiberen frem til de enkelte blokke, vil dette være det samme uanset om det er BNAA eller os der udfører dette.

Det blev vidst ikke så kort men der er mange ting at afdække og jeg håber at flere vil benytte lejligheden til at stille spørgsmål.

Med venlig hilsen

Lars Fogsgaard Rasmussen
NRGi Fibernet - Profiber
Peter Gudmundsen
23.07.09 kl. 14:23
Hej Lars.

Tak for dit svar, det glæder mig at man NU vil skrive pris differencen ind i kontrakten, tak for det.
Du skriver at du ikke forstår ikke den skepsis der er, bla. hos mig, med at opgradere derfor vil jeg gerne slå følgende fast:
”JEG SYNES AT DET ER ET FANTASTISK TILBUD I ER KOMMET MED” men jeg tror også at det er første gang at du prøver at forhandle med en boligforening og der er nogle spilleregler der IKKE er lette at gennemskue. Noget af det er helt hul i hovedet mens andet er fornuftigt nok. Derfor er det ikke alt der virker ”normalt” set udefra. Jeg giver lige et par eksempler:
1. En afdelingsbestyrelse må IKKE selv indhente tilbud fra en leverandør, dette skal gå gennem boligforeningens administration, som så er forpligtet til at vælge det bedste og billigste for beboerne. (Hvem har du forhandlet med??)
2. En afdelingsbestyrelse kan ikke egenhændigt beslutte at skrotte et ikke betalt anlæg, ingen ved feks. om der er stillet sikkerhed i anlægget, jeg siger ikke at der er men det bør dog undersøges.
Som du kan se er tingene ikke helt sort hvid når man stikker fingrene den i den hvepserede en boligforening er. Min personlige grund til at være skeptisk er at jeg personligt mener at det er bedre at være ”medejer” i en forening end at være kunde hos en leverandør der naturligt nok skal skabe profit til investorer. Der udover er jeg MEGET optaget af at alt går rigtigt og ordentligt til så beboerne ikke står tilbage med en økonomisk begmand. Til sidst skal man huske at hvis vi vælger jer er der ingen vej tilbage, så er vi låst fast i mange år frem, derfor er det dæleme vigtigt at træffe det rigtige valg, det kan man kun hvis man får alle fakta på bordet fra de mulige leverandører og det eneste vi har fået oplyst om tilbuddet fra Bnaa er at det ikke dur. Man kan jo ikke tage stilling på det grundlag. Så som du kan forstå er det bestemt ikke jeres tilbud der fejler noget!!!!!!

Nu spørgsmålet om kablerne: Du beskriver hele tiden Coax kablerne, jeg taler om de kabler som vi har lagt ind som Bnaa kører igennem. Har i målt på dem og forkastet dem???

Til sidst tak for dine svar og fordi DU giver dig tid til at deltage i debatten.

Med venlig hilsen
Peter Gudmundsen
Teddy Weinreich
23.07.09 kl. 15:13
Peter Gudmundsen.

Først vil jeg gerne pointere at jeg ikke ønsker at deltage i den polemik der er startet her på disse sider, men når du citerer mig for hvad jeg mener, vil jeg gerne vide om du er tankelæser, siden du ved hvad jeg mener ? Jeg har endvidere aldrig udtalt mig om dine familierelationer - hvilket ikke interesserer mig - så det må stå for din egen regning.

Teddy Weinreich
23.07.09 kl. 15:19
Hej Peter

Kan godt mærke at der mange meninger og holdninger til projektet. Men det er jo kun positivt.

Lige et par enkelte kommenterer.

• Vi har ligeledes haft møde med Ringgården adm. Tilbage i april med Palle Jørgensen.
• NRGi er et andelsselskab. Investorer og medejere er dig og resten af NRGi forsynings område. Vi udbetaler evt. overskud hvert år på driften af AMBA NRGi.
• Der er bindingsperioder hos alle udbydere så snart der er tale om investeringer af den størrelsesorden som Trigeparken. NRGi Fibernet og BNAA er ingen undtagelse. Men vi er begge ejet af vore kunder og i forhold til større konkurrenter, har vi begge noget mere rimelige vilkår. Jeg ville være mere nervøs over en klausul i en kontrakt, hvor der taget forbehold over for kabling. Hvis de var toppen 10 år frem, ser jeg ikke nødvendigheden af en sådan klausul?
• Vores tekniske projektleder har efter gennemgang, fundet at det ikke var muligt på begge de eksisterende kabeltyper der er brugt til den interne kabling. Det er den absolut eneste grund til at vi fravælger en krydsfelt løsning, som jo ville være nemmere.
• Vi har pt. små 2.000 boligforenings kunder i Profiber og vi har forhandler med rigtig mange boligforeninger i øjeblikket. Bare så i ikke tror i er et pilot projekt, med hensyn til om vi kan håndtere projektet.
Mvh.

Lars Fogsgaard Rasmussen
Michael Hansen - Bolignet-Aarhus
23.07.09 kl. 16:13
Kære Trige
Vi er glade for at flere af jer har kontaktet os og meddelt, at I var kede af at vi ikke var med til informationsmødet ude ved jer og at I er meget glade for at have Bolignet-Aarhus i forvejen.

Vi kan se, at debatten er i fuld gang her på debatsiden, og at der er rigtig mange meninger og holdninger.

Det vigtigste at få slået fast vedr. kablingen (bolignet-installationen) i Trige er, at der kan leveres op til 1000/1000 Mbit/s (1/1 Gbit/s) De første boliger inde i byen har allerede disse snitflader mellem computeren og netværket. Båndbredden til den enkelte husstand er selvfølgelig ikke oppe på 1 Gbit/s, men ligger typisk mellem 4 og 21 Mbit/s. Til september bliver der ligeledes introduceret mere end 50 Mbit/s.
Hvordan en teknisk projektleder kan udtale sig om bolignet-installationen uden den rigtige indsigt, har jeg ikke yderligere kommentarer til, bortset fra at der er masser af båndbredde til rådighed både til telefoni, internet, TV og ukomprimeret HD-TV

Ved en løsning fra Bolignet-Aarhus er det vigtigt at pointere følgende:
- Telefoni og internet fortsætter som det plejer, blot med endnu større hastigheder på internettet
- Via jeres afdelingsformænd har I direkte indflydelse på produkter og priser fra boligforeningen og Bolignet-Aarhus
- Der skal først bruges en tv-boks, når en beboer ønsker IP-TV eller filmleje
- Der skal ikke endnu engang teknikere ind i samtlige lejligheder
- Der skal ikke endnu engang graves igen ude i Trige
- Der er masser af båndbredde plads i bolignet-installationen, også når kravene bliver 100 – 200 Mbit/s til hver lejlighed

Jeg håber meget, at dette gav svar på de mange henvendelser, vi har fået via vores kundesupport og de mange spørgsmål der har rejst sig på denne debatside

Med venlig hilsen
Michael Hansen, Bolignet-Aarhus
Peter Gudmundsen
29.07.09 kl. 02:39
Efter et par dage hvor jeg ikke har haft tid til at følge debatten vil jeg prøve at opsummere hvor vi egentligt står.

Problemerne er vel et udtryk for at alle, og især hovedbestyrelsen i BF- Ringgården, har ”glemt” hvad de skrev da man ville have os til at stemme for Bolignet-Aarhus tilbage i september 2001. Under overskriften ”forslag til afdelingsmødet den 19 september – afd. 19 og 20” står der bla.: ”For at gøre systemet så billigt som muligt er foreningen BoligNet Aarhus i færd med at udlægge sit eget eksterne bredbåndsnetværk i Århus. Gennem disse rør transponeres telefonien og dataforbindelser med en hastighed på 100 – 1000 Mbit/sek. Der kan dog senere opgraderes til minimum 50 Gbit/sek”. Dette er forfattet af PJ/BA. Jeg er sikker på at PJ er Palle Jørgensen, hvem BA er, er jeg ikke sikker på. Hele skrivelsen er underskrevet ”På hovedbestyrelsens vegne Anne Erichsen formand”. Som man kan se står der ikke noget om en radiokæde hvorimod der beskrives ”rør” altså noget der graves ned. Man kan sige at forudsætningerne for forslaget aldrig er blevet opfyldt, derfor har direktøren og hovedbestyrelsen et problem overfor Trige parkens beboere. Hvis det de skrev er det Bnaa havde lovet så er det både Bnaa, hovedbestyrelsen og direktøren der har et problem. Bnaa for IKKE at holde hvad de har lovet og PJ + HB for ikke at holde Bnaa fast på det lovede. Var det sket havde der ikke været problemer i Trige parken..

Vedr. den løbende debat kan jeg konstatere at Teddy IKKE ønsker at debattere facts, dette er sikkert forståeligt efter som flere af de udtagelser han fremkom med på ”informationsmødet” har vist sig ikke at være korrekte.
Efter Michael Hansens indlæg står det også klart at den forbindelse vi får ved Profiber er af samme størrelse som den vi har i dag. I Profiber skal alt (digital tv, HD tv, internet & telefoni) køres på samme forbindelse hvorimod Bnaa’s forbindelse ”kun” skal håndtere HD tv og internet.

En google søgning på Profiber viser at Profiber har og har haft de samme problemer og børnesygdomme som Bnaa. Profiber ejes som bekendt af 3 elselskaber og havde ved årets begyndelse ca. 6000 kunder. Så når Lars skriver at de har kablet ca. 2000 boligforenings husstande er det ca. 1/3 af alle deres kunder. Hvis de alle har fået den samme specialpris som os forstår man jo godt at pengene fosser ud af vores elselskaber. NRGI, det ene af de 3 selskaber har gennem deres selskab, NRGI fibernet, postet 450.000.000,- (450 mill.) i Profiber eller ca. 75.000,- pr kunde. NRGI står for at skulle poste yderligere 200.000.000,- (200 mill) i kassen. Hvor længe kan det mon forsvares når man tænker på at deres ”søsterselskab” MidtVest bredbånd er gået konkurs pr. Juli 2009??? Derude sagde det ene af el selskaberne, Noe energi stop efter et tab på 57 mill. Det skal bemærkes at jeg IKKE har kunnet læse mig til hvad de to øvrige elselskaber har postet i Profiber men hvis man deler udgifterne ligeligt (Det håber jeg ikke man gør) taler vi om over 1,35 milliard + yderlig 600 mill. eller næsten 2 milliarder. Det skal understreges at jeg IKKE ved hvad det eksakte beløb for de to øvrige el selskaber er, så de sidste tal er KUN simpel hovedregning. Problemet er bare at går ProFiber konkurs sker det samme som ved MidtVest bredbånd. Kundedelen købes op at et privat selskab og vi kan kysse ALLE pris garantier farvel. Det skal man være klar over når man skal stemme!!! For resten skal jeg da lige, til sammenligning, nævne at Bnaa har kablet ca. 12.000 kunder.

Vi står over for et valg mellem det tilbud vi har set fra ProFiber og et tilbud fra Bnaa som bestyrelserne ikke vil offentliggøre før på mødet D. 17. august hvor det er meningen at vi skal stemme. Det giver os IKKE tid til at vurdere om Bnaa’s tilbud er fornuftigt eller ej. Det er IKKE særligt befordrerne for demokratiet og man kan derfor spørge Erling: Kommer den høring eller hvad?? Det er tydeligt at vore afdelingsbestyrelser ikke ønsker at alle facts skal på bordet før det er for sent og hvis de ikke vil, må vi have andre spillere på banen, om ikke andet så for at stå vagt om demokratiet. Det kunne jo også være en opgave for HB eller adm. I BF Ringgården.
En sådan høring kunne passende bestå af et panel bestående af: 1 rep. For Profiber, 1 rep. For Bnaa, Mikkel (regnskabschef i ringgården) samt en rep. For HB eller evt Palle Jørgensen.
Mikkel fordi han må kunne fortælle hvad den overpris på 65 kr. vi betaler for internet går til samt hvor længe vi skal betale den overpris. Det kunne også være helt sjovt at få oplyst hvor det overskud på over 200.000,- på antenneregnskabet kommer fra og hvorfor de penge IKKE bruget til at nedbringe gælden i vores lokalnet. Palle Jørgensen eller en fra HB kunne passende fortælle hvorfor man, efter 8 år, stadig ikke har opfyldt de præmisser der lå til grund for den vedtagelse af deres forslag af 19. Sep. 2001. Bnaa’s rep. Kunne redegøre for pris, præmisser og kvalitet i det tilbud som afdelingsbestyrelserne vil holde hemmeligt til afstemningsdagen. På samme høring kunne vi vel også få oplyst om det er to samlede bestyrelser der står bag beslutningen om at sætte forslaget om skift af leverandør til afstemning.

Med venlig hilsen
Peter Gudmundsen
77 33 92 74
One4one@bnaamail.dk
29.07.09 kl. 13:40
Hej Peter.

Rettelser, der vedr. Profiber.

• Kabling: Vi kan sagtens læse maks. Specifikationen på et patch kabel. Det er dog ikke kun derfor at vi ikke mener at det ikke er en fremtidssikret løsning. Det er bla. strukturen med at få tilstrækkelig båndbredde til de switches der sidder i de enkelte blokke, som vi ikke kan bruge. Det er fint med et cat. 6 kabel, men det er ikke det der afgør hvad båndbredde det enkelte lejemål har.
• Det er ikke den samme type kabling og maksimale båndbredde, vi har på vores installation. Den maksimale båndbredde i fiberen er nærmest ubegrænset. Det er vores fiberboks i enden af fiberen, der ”kun” er godkendt til 1 Gigabit. Men der er mange andre fordele ved en fiberinstallation. Eks. Er den ikke støjfølsom som alle elektriske Coax forbindelser er.

• Profiber har d.d. ca. 25.000 kunder tilsluttet. Ved ikke hvor du får dine tal fra?

• Midtvest er ganske rigtigt gået konkurs – Men ordet søster selskab ? Er stofa og TDC søsterselskaber?

• Profiber er på ingen måde i økonomiske vanskeligheder, og der har ikke fosset millioner ud af firmaerne. Der er derimod blevet investeret millioner i at skabe den bedste tekniske infrastruktur i landet. En investering, fremtidens behov vil vise, er den helt rigtige.

Med venlig hilsen

Lars Fogsgaard Rasmussen
Peter Gudmundsen
30.07.09 kl. 02:46
Hej Lars.

Vedr. kabler, så vil jeg ikke blive ved med at debattere dem. Der er åbenbart stor uenighed mellem dig (dine teknikere) og så Michael Hansen fra Bnaa. ( Hvorfor svarede du for resten ikke på hans indlæg hvis du mener at det han skriver er forkert????)

Til mig skriver du:
• Profiber har d.d. ca. 25.000 kunder tilsluttet. Ved ikke hvor du får dine tal fra?

Mine tal kommer fra Horsens folkeblad D. 22. Juli 2009. http://www.horsens-folkeblad.dk/?artikel=3284
Så som du kan se er det ikke hentet fra den blå luft. Når du skriver at i har 25.000 opkoblinger så kan jeg regne mig frem til at i på ca. 6 mdr. har hentet 19.000 nye kunder. Det er da en succes historie, så undre det mig bare at jeres ledelse (Per Bergstedt) ikke vil sige hvor mange kunder i har!!!

Videre skriver du til mig:
• Midtvest er ganske rigtigt gået konkurs – Men ordet søster selskab ? Er stofa og TDC søsterselskaber?

Kære Lars. Stofa er udsprunget af Aarhus antenneforening og er stort set ledet af Brabrand boligforening. TDC er et profitsøgende selskab, det eneste de har til fældes er vel deres grund produkter.
Korrekt mig hvis jeg tager fejl men beskriver følgende ikke meget godt både Profiber og MidtVest bredbånd: Ejet af elselskaber, har som formål at sælge ip telefoni, ip tv og bredbånd. Man kan sige at de to selskaber faktisk er kloninger af hinanden, derfor betegnelsen ”søsterselskab”

Til sidst skriver du:
• Profiber er på ingen måde i økonomiske vanskeligheder,
Det har jeg heller aldrig sagt.

og der har ikke fosset millioner ud af firmaerne.

Nej da 650 mill fra bare det ene selskab det er da ”bare” et greb i lommen.

Der er derimod blevet investeret millioner i at skabe den bedste tekniske infrastruktur i landet. En investering, fremtidens behov vil vise, er den helt rigtige.

Det må man da håbe.

Med venlig hilsen
Peter Gudmundsen
one4one@bnaamail.dk
77 33 92 74
30.07.09 kl. 08:30
Hej Peter

Min tilstedeværelse her på debatten, er udelukkende for at svare på spørgsmål fra beboere som dig og forhåbentligt andre, der måtte have interesse i at vide mere om profiber.

• De 6.000 kunder der omtales i artiklen er fra det tidligere NRGi Horsens og det er jo kun en del af Profiber. Der er i øjeblikket, konservativt set ca. 25.000 tilsluttede kunder.

• Stofa, er siden 1995, 100 % ejet og drevet af Teliasonera. Formentligt købt med henblik på profit…

• Midtvest og Profiber er 2 lige så forskellige firmaer som Stofa og Tdc – Det er derfor ikke rigtigt at betegne dem som søsterselskaber. Vi var i samme branche.

Med venlig hilsen

Lars
Allan Johansen
30.07.09 kl. 20:00
Jeg er yderst betænkelig ved at Teddy (og begge bestyrelserne i al generelhed) ikke ønsker at debattere dette.

Igennem artiklerne her på siden, for ikke at nævne denne tråd, at det nu kommet frem at BNAA kan levere stor set samme ”pakke” som Profiber. Jeg vil derfor gerne stille samme spørgsmål som jeg stillede til informationsmødet: hvorfor er BNAA ikke blevet indbudt? Hvad var bestyrelsernes begrundelse for dette? Jeg har endog meget svært ved at tro, at de ikke kender til BNAAs tilbud...
Christian Mariegaard
09.08.09 kl. 23:15
Jeg vil starte med at ønske Trigeparken tillykke med Borgerportalen. Det er en glæde at se, at portalen bliver brugt til diskussion af afdelingsanliggender. I forbindelse med debatten om IT og TV har Peter Gudmundsen stillet nogle spørgsmål til Ringgården hovedbestyrelse om Trigeparken og Bolignet-Århus (BNAA), bl.a. om kabellægning og økonomi.
Trigeparken er ligesom alle andre afdelinger tilsluttet BNAA’s eget netværk. Men som bekendt blev Trigeparken tilsluttet BNAA’s via en radiokæde, da den tilslutningsafgift vi skulle betale ikke kunne dække udgifterne til en kabellægning. Alternativet til en radiokæde var, at Trigeparken ikke var kommet på BNAA. Men Trigeparken har selvfølgelig fået de samme ydelser når det gælder telefoni og internet som alle andre kunder i BNAA – i hvert fald indtil nu. Men for at gøre en lang historie kort har BNAA her i foråret tilbudt fiber til Trige for at erstatte radiokæden. Det er op til afdelingerne at sige ja eller nej tak til dette tilbud.
For beboerne i Trigeparken består økonomien i BNAA af to hovedbestanddele. Hvert lejemål betaler 80 kr. om måneden i afdrag på banklån, og desuden betaler alle lejemål der er tilsluttet internettet ekstra 160 kr. pr. måned.
Hovedprincippet i sagen er, at de to afdelinger i sin tid optog et lån til kabling af afdelingerne, og det er dette lån som afdrages med 80 kr. pr. måned af alle beboere. Der skal afdrages på lånet i resten af lånets løbetid; sandsynligvis til omkring 2016. I dette er der ikke noget nyt; det svarer til ethvert andet lån som afdelingen optager til f.eks. moderniseringer eller fornyelse.
Desuden skal der betales et kontingent til BNAA for at få adgang til internettet. Kontingentet fastsættes af BNAA’s generalforsamling og er for tiden 94,75 kr. pr. lejemål. Beløbet er baseret på 100 % tilslutning, men hovedbestyrelsen har ikke fundet det rimeligt eller juridisk holdbart, at opkræve pengene af de beboere, der ikke ønsker tilslutning til internettet. Populært sagt betaler internetbrugerne derfor også for de brugere, der ikke er på internettet. Derfor er beløbet ikke 94,75, men 160 kr. kr. måned. Desuden dækker afdraget på de 80 kr. pr. måned kun delvis låneomkostningerne, hvorfor internetbrugerne også er med til at finansiere den resterende del af de 160 kr.
Hovedbestyrelsen har endvidere stillet en underskudsgaranti i ”opstartsfasen”, hvilket betyder, at hovedforeningens dispositionsfond har dækket underskud også i afdeling 19 og 20 i de år, hvor der var underskud.
Peter Gudmundsen spørger desuden om overskuddet på over 200.000 kr. i afd. 19 på BNAA. Overskuddet skyldes primært, at der i 2008 er brugt langt mindre til vedligeholdelsesudgifter end budgetteret. Desuden har antallet af internetbrugere været stigende i de sidste par år. Dette beløb kan sagtens bruges til et ekstraordinært afdrag på banklånet – som foreslået af Peter.
Men hvorfor alt det bøvl med banklån, etableringsomkostninger og vedligeholdelsesudgifter når der er en sand urskov af IT-TV udbydere, der står i kø for at tilbyde ”gratis” intern kabling af vores afdelinger? Det er ingen hemmelighed, at hovedbestyrelsen generelt er skeptisk overfor den slags ”gratis” ydelser. Der er intet der på denne jord er gratis, og da slet ikke når det gælder kostbare IT og TV løsninger.
Det er hovedbestyrelsens opfattelse, at det i det lange løb er langt det billigste at låne pengene i banken til etablering af eget internt netværk. Vi slipper for lange bindingsperioder, hvilket kan være ganske fornuftigt på et område, hvor den teknologiske og økonomiske udvikler skifter hurtigt og uigennemskueligt.
Men det betyder selvfølgelig ikke, at vi slipper for opsigelsesfrister. Det har alle udbydere og dermed også BNAA. Hos BNAA er opsigelsesfristen fastsat i foreningens vedtægter. Ifølge vedtægterne kan medlemmer opsige medlemskabet med 6 måneders varsel til en 1. januar. Vi er med andre ord mindst bundet til BNAA indtil den 1. januar 2011.
Med venlig hilsen
Christian Mariegaard
Formand Ringgården

Peter Gudmundsen
10.08.09 kl. 02:53
Hej Christian.
Jeg forstår ikke helt at dit svar ligger her i stedet for i min indbox. Når jeg sender en række spørgsmål ind til direktøren, regnskabschefen, teknisk chef, formand & næstformand for hovedbestyrelsen så forventer jeg som det mindste svar sendt til mig pr brev eller mail og ikke et debatindlæg på en hjemmeside. Er det virkelig boligforeningens normale praksis? Jeg mener Palle Jørgensen skal ”citat: nok selv bestemme hvem og hvad han skal svare på” og han vil ikke svare mig. Regnskabschefen og teknisk chef vil ikke svare skriftligt men gerne give mig svar over telefonen (så kan de jo ikke holdes op på noget) næstformanden sender en ”jeg har sendt sagen videre” efter at jeg rykkede for svar, formanden skriver et debatindlæg i stedet for at svare mig. DET ER SKU FLOT…
Nå men tilbage til sagen, dit svar er behæftet med flere fejl og mangler så vi tager det fra en ende af. Som du ved vedhæftede jeg hovedbestyrelsens forslag til vedtagelse 2001. Når så at du svarer ” Trigeparken er ligesom alle andre afdelinger tilsluttet BNAA’s eget netværk. Men som bekendt blev Trigeparken tilsluttet BNAA’s via en radiokæde, da den tilslutningsafgift vi skulle betale ikke kunne dække udgifterne til en kabellægning. Alternativet til en radiokæde var, at Trigeparken ikke var kommet på BNAA. ”Så må jeg spørge. HVOR I DET FORSLAG STÅR DET???? Kan der fremvises et referat fra et afdelingsmøde hvor det er blevet sagt?? I så fald vil jeg gerne se det.
Videre skriver du ” Men Trigeparken har selvfølgelig fået de samme ydelser når det gælder telefoni og internet som alle andre kunder i BNAA – i hvert fald indtil nu.” Det er rigtigt at vi ”næsten” har haft de samme ydelser som de øvrige tilsluttede i de sidste 6 mdr. Til gengæld har vi stort set kun haft problemer som manglende telefon og internet nedbrud i årene før. Når jeg skriver næsten så er det fordi vi har været afskåret fra at kunne tilkøbe en højere hastighed som de øvrige kunder har kunnet. Nu kan vi dog købe en 7/1 men jeg mener da at Bnaa tilbyder sine kunder langt hurtigere hastigheder.
Så til økonomi, de 80,- er der ingen grund til at komme ind på dem er vi enige om. Du skriver ” Desuden skal der betales et kontingent til BNAA for at få adgang til internettet. Kontingentet fastsættes af BNAA’s generalforsamling og er for tiden 94,75 kr. pr. lejemål. Beløbet er baseret på 100 % tilslutning, men hovedbestyrelsen har ikke fundet det rimeligt eller juridisk holdbart, at opkræve pengene af de beboere, der ikke ønsker tilslutning til internettet. Populært sagt betaler internetbrugerne derfor også for de brugere, der ikke er på internettet. Derfor er beløbet ikke 94,75, men 160 kr. kr. måned. Desuden dækker afdraget på de 80 kr. pr. måned kun delvis låneomkostningerne, hvorfor internetbrugerne også er med til at finansiere den resterende del af de 160 kr.” En hurtig hovedregning siger at det reelle tal, med vores ca. 80 % tilslutning er ca. 120,- Hvor meget af de resterende 40,- der så går til at afdrage banklån med er åbenbart en hemmelighed men det kan ikke være meget når vi for 2008 har lavet et overskud på 215.000,-
Så skriver du videre ” Hovedbestyrelsen har endvidere stillet en underskudsgaranti i ”opstartsfasen”, hvilket betyder, at hovedforeningens dispositionsfond har dækket underskud også i afdeling 19 og 20 i de år, hvor der var underskud.” Her er det vel på sin plads at notere sig at vi i 2008 ikke brugte en krone til afskrivning af jeres underskuds garanti. Med andre ord: Den er ude af verden.
Så skriver du om overskuddet: ” Dette beløb kan sagtens bruges til et ekstraordinært afdrag på banklånet” Det skal du nok lige snakke med regnskabschef Mikkel om. Ifølge ham kan vi IKKE afdrage ekstraordinært på banklånet. Han siger tvært imod at overskuddet regnes ind i budgettet for 2010 med en nedsættelse til følge, hvis hovedbestyrelsen vil for det er dem der bestemmer beløbet.
Så skriver du om opsigelsesfrister: ” Hos BNAA er opsigelsesfristen fastsat i foreningens vedtægter. Ifølge vedtægterne kan medlemmer opsige medlemskabet med 6 måneders varsel til en 1. januar. Vi er med andre ord mindst bundet til BNAA indtil den 1. januar 2011”. Øhhh 6 måneders varsel fra 1. januar 2010 så kan vi være ude af Bnaa D. 1. juli 1010.
Nu håber jeg at jeg får nogle svar, her eller i min mailbox, og gerne inden for et par dage så jeg også kan nå at forberede mig til mødet D. 17.
Kunne Ringgården i øvrigt ikke tage at inviterer Bnaa med til det møde. De må ikke deltage uden en invitation fra Ringgården eller afdelingsbestyrelsen.

Med venlig hilsen
Peter Gudmundsen
Jakob B. Hansen
19.08.09 kl. 11:32
http://ekstrabladet.dk/kup/elektronik/article1208450.ece

Igen bliver vi .....
Birger Agergaard
19.08.09 kl. 11:35
Det nederste indlæg, forfattet af en Jakob Hansen, er slettet af projektlederen for borgerportalen. Det er stærkt injurierende og har ikke plads i disse spalter. Hvis Jakob Hansen (som også har skrevet falsk emailadresse på sit indlæg), vil argumentere på en ordentlig facon, skal han være velkommen igen. Mvh. Birger Agergaard
Peter Gudmundsen
20.08.09 kl. 02:23
Først tillykke med Profiber til Trige parken.

Der blev på afdelingsmødet i mandags sagt nogle ting om mig og mit forhold til Bnaa.
Det er korrekt at jeg fra starten har været kritisk overfor Bnaa og at det har kostet mig rigtigt mange penge at nettet har været nede og at jeg ikke kunne komme til min mailbox. Beløbet ligger et sted mellem 40 og 50.000 Kr. Derfor har jeg hele tiden kæmpet for at få den parabol ned fra taget og lagt et kabel ud i stedet. Det mener jeg også lå som præmis for den afstemning hvor vi vedtog at tilslutte os Bnaa. Jeg ved ikke om i kan huske at hele projektet blev forsinket da et kabel firma, vist nok, gik ned under nedgravningen til Lystrup og da vi skulle have kablet fra Lystrup gik det hele i stå i en periode. ( hvorfor gik det i stå hvis vi var planlagt til, og havde vedtaget parabolen??) Hvis man læser mit svar til Christian Mariegård har jeg bedt ham fremvise et referat der kan dokumentere hans svar, jeg har ikke hørt noget fra ham til trods for at det er over en uge siden. Nå det er nok svært at finde de papirer. Det at jeg har kæmpet for at få parabolen ned betyder dog IKKE at jeg på noget tidspunkt har ønsket at vi skulle af med Bnaa som leverandør. Jeg går HELT ind for andels tanken og tror på at det er bedst at være herre i eget hus. Husk på at Bnaa er ejet af os selv. Sådan bør det være i mine øjne. Jeg har ikke det store behov for at skulle betale profit til fremmede. Det betyder at når Bnaa tilbyder at lægge et kabel til Trige uden beregning så mener jeg at det eneste rigtige var at sige JA TAK endeligt, men sådan skulle det så ikke gå. I øvrigt: Hvis der står i kontrakten mellem Bnaa og Bf – Ringgården at vi skulle kobles op via en radio kæde så har Bnaa jo hele vejen overholdt deres kontrakt, så er det jo i stedet boligforeningen der skulle / skal skydes på.

Så skriver en Jacob B. Hansen at vi bliver røvrendt af vores afdelingsbestyrelser. Det mener jeg ikke, og da slet ikke på baggrund af den artikel der linkes til. Jeg mener at det er lykkedes for de to formænd at spille Ringgården af banen, nægtet af tage en saglig debat, nægtet at lade alle aktører komme til orde, kørt en kampagne hvor man hele tiden har antydet at de kabler der findes i Trige parken er defekte for så til sidst at indkalde til et beslutnings møde hvor man brugte så lang tid på at fortælle om tv kanaler at ingen til sidst anede hvad der var op og ned eller hvad man stemte om. Det er dygtigt gjort, at det så ikke harmonerer med min opfattelse af demokrati er noget helt andet.

Der blev fra MANGE sider fremsat ønske om at Bnaa mødte op og forklarede hvad de kunne tilbyde. Jeg tror at grunden til at det blev overhørt af formændene var at der var MEGET store forskelle på det man kunne få oplyst ved at ringe til Michael Hansen (Bnaa) og det man fik at vide ved møderne. Det er jo engang nemmere at have en selektiv hukommelse hvis den anden part ikke er i lokalet. F.eks. kan det undre mig at når jeg spurte Michael Hansen hvordan han troede at han kunne sælge en så dårlig grundpakke så fik jeg svaret: Det var jo sådan jeres formænd ville have den så ud, de har selv været med til at sætte den sammen. Det kan bare ikke bevises fordi man har nægtet at tage et afdelingsmøde med Michael Hansen tilstede. Der er mange flere eksempler men dem skal jeg skåne jer for her.

Vedr. økonomi så forstår jeg ikke at man mener at man har råd til at smide så mange lånte millioner af lånte penge ud af vinduet før de er tilbage betalt. Alene tilslutningsafgiften til Bnaa er 4000,- pr. husstand. Pengene er lånt i banken og løber op i ca. 9000,- inden de er tilbagebetalt, altså skal vi betale af på en tilslutnings afgift vi ikke får en skid for. På samme måde med vores interne kabling.
I stedet har vi valgt at skifte til Profiber der vil levere en 15 / 15 for mindre end de selv kan købe den for. Hvor længe tror i selv på at den går??. Profiber kom med et nyt tilbud fordi ”Man havde besluttet at gøre 15 / 15 til mindste hastighed og man ville ikke levere analog tv. Hvis man kikker på deres hjemmeside så er der under ”nyheder” en forsikring om at man naturligvis foresætter med at levere analogt tv når DR og TV2 slukker for signalet. Kikker man under internet kan man også stadig købe hastigheder der ligger under 15 / 15. Det er så det selskab man har tænkt sig at stole på.
Bliver underskuddet for stort for elselskaberne og de drejer nøglen, som elselskaberne i midt-vest HAR gjort så står vi virkelig med håret i postkassen, men det har man da gennemtænkt i afdelingsbestyrelserne inden man besluttede at kaste alle de millioner ud af vinduet. For mig at se så er det her lidt det samme som de mails man indimellem får om at man er blevet millionær: Hvis det lyder for godt til at være sandt så er det det nok også.

Det var da også et chok at høre Bodil fra afd. 20 mere end antyde at bestyrelsen var uenige i hele denne sag. Jeg gik da som et minimum ud fra at man gjorde opmærksom på at det var en flertals beslutning når man indkaldte til møde på vegne af afdelingsbestyrelserne i afd. 19 & 20.

En sidste ting. På mødet med Lars fra Profiber blev det sagt at det naturligvis var frivilligt om man ville skifte teleselskab. Mit teleselskab er Bnaa, jeg har betalt tilslutningsafgiften, jeg skal foresat betale de 80,- + det ekstra der kommer på den konto og har intet ønske om at skifte.

Der er nu truffet en ”demokratisk” beslutning og den bøjer jeg mig naturligvis for. Nu glæder jeg mig til at se knivskarpt tv, få lynhurtigt internet, masser af sorte bokse, trådløse routere osv. Alt sammen til under indkøbspris. Vi må alle sammen krydse fingre for at det holder og at vi undgår alle de problemer man kan læse på nettet at Profibers kunder oplever.

Med venlig hilsen
Peter Gudmundsen
Thomas Pallesen
23.08.09 kl. 15:43
Jeg er interesseret i at vide hvad tidsplanen er på at få profiber? Er der nogen der har et svar på dette?
Peter Gudmundsen
24.08.09 kl. 02:04
@Thomas Pallesen

Forhåbentlig aldrig. Men på mødet blev der sagt ca. 1 år, det afhænger lidt af opsigelses varsler og hvor hurtigt Profiber kan grave.
Så vidt jeg ved har vi 6 mdr. opsigelse BÅDE ved YouSee og Bnaa.

Med venlig hilsen
Peter Gudmundsen.
Thomas Pallesen
25.08.09 kl. 17:06
@Peter Gudmundsen.

Okay, det virker som om du virkelig ikke kan lide fibernet af en eller anden grund.

Kan du så fortælle mig hvor jeg skal henvende mig for at finde ud hvilke kanaler jeg har/skal have med det nuværende og hvordan jeg ændrer det?
Peter Gudmundsen
25.08.09 kl. 19:20
Som det er nu skal du rette henvendelse til YouSee hvis du vil skifte til mellem eller stor pakke.
Du kan se hvilke kanaler du får og kan tilkøbe på www.profiber.dk men det ligger et stykke ude i fremtiden.

Jeg har ikke noget imof Profiber som sådan, jeg bryder mig bare ikke om ( og har ikke råd til ) at smide 4 mill. på gaden. Oven i købet penge vi har lånt i banken og stadig skal betale af på til 2016.

Med venlig hilsen
Peter Gudmundsen
Jakob B. Hansen
06.09.09 kl. 01:16
Jeg har nu, med kyndig og velvillig assistance af min søn, etableret mig med en e-mail adresse, for at kunne diskutere i dette forum.
Som jeg ser det, så drejer sagen sig i al sin enkelhed om at de herrer Ib og Teddy har valgt en anden udbyder af vores TV grundpakke. Der er vel ikke noget til hinder for, at vi her i husstanden fortsætter vores yousee abonnement på den store pakke. Ligesom jeg heller ikke kan se noget skulle forhindre mig, i at bakke op om fællesskabet og fortsætte mit engagement med Bolignet Århus.
Prisen hos Bolignet falder vel også en smule, når vi har betalt lån til etableringsomkostningerne ud.
Vi får vel bare endnu en mulighed for at vælge udbyder (profiber). I dag bestemmer vi jo også selv om vi har telefon og internet ved Bolignet Århus, TDC, Telenor eller andre.
Medmindre jeg her bliver rettet, vil jeg snarest rette henvendelse til yousee og Bolignet Århus og få af- eller bekræftet mine formodninger.
Ib og Teddy render vel ikke rundt i alle lejligheder og river installationerne ud af væggene
Allan Johansen
06.09.09 kl. 10:25
Den går desværre ikke...

”Det skal pointeres at der ikke kan vælges TV fra en leverandør, og IT fra en anden, hvis man vælger et af de nye tilbud fra NRGi eller Bolignet-Århus. Altså kan man så ikke – som i dag – beholde YouSee som TV-leverandør!”

Citat fra omdelt skrivelse dateret d. 7. August 2009.
Jakob B. Hansen
06.09.09 kl. 16:43
Jeg havde forstået det sådan at det var sammensætningen af pakke "tilbuddene" der ikke kunne kombineres anderledes.
Det kan ikke være lovligt at vi ikke selv kan vælge TV-, tele- og internet udbyder.
Jeg er klar over at TV grundpakken er en del af huslejen, men jeg kan ikke se at nogen skal kunne forbyde mig at vælge frit mellem de forskellige udbydere til tjenester derudover.
Er tele monopolet ikke netop brudt i Danmark?
Allan Johansen
06.09.09 kl. 18:34
Men vi har jo netop valgt udbyder – nemlig NRGi. Godt nok blev det valgt på afdelings niveau, og ikke på husstands niveau, men det blev valgt. Jeg skal hertil tilføje, at jeg endnu ikke har boet i en boligforening hvor jeg selv kunne bestemme hvilken udbyder jeg gerne ville have. Det er bestemt af afdelingen, og medlemmerne må så affinde sig med det valg.

Surt show, men sådan er det altså. NRGi blev valgt på det ekstraordinære beboermøde - som jeg husker det med et ganske pænt flertal. Og nu må vi så leve med det valg.
Jakob B. Hansen
06.09.09 kl. 20:01
Jeg snakkede i dag med min kammerat, der bor tre opgange for mig.
Han har i dag telia TV (på forsøgsbasis som telia testperson). Det vil sige telefon, internet og TV fra Telia. Dette agter han naturligvis at fortsætte. Hvad mener du skulle forhindre ham i dette?
Vi har i dag yousee og bolignet århus som udbydere på afdelingsniveau, men der er da ingen der kan forhindre mig eller andre i at vælge telia, telenor eller hvem man nu kunne have lyst til at benytte. og det ser jeg intet til hinder for skulle forandre sig ved at skifte til nrgi. derimod betragter jeg nrgi som blot endnu en mulighed, i junglen af udbydere.
Allan Johansen
06.09.09 kl. 20:26
I dette tilfælde vil jeg tro, at det er fordi det er NRGi der trækker fiberkablerne til Trige. Hvorfor skulle de tillade andre selskaber at bruge disse kabler? Jeg skal ikke kunne sige om de gamle kabler stadig vil være der og om man eventuelt vil kunne modtage signaler på dem. Jeg forholder mig blot til det materielle som bestyrelserne har sendt ud.

I sidste ende er det nok et spørgsmål som skal stilles til Teddy eller Ib. Det er dem som sidder med kontakterne og som ved hvad der egentlig er blevet skrevet under på...
Peter Gudmundsen
06.09.09 kl. 21:09
Til både Allan & Jacob. (Samt naturligvis alle øvrige interesserede)

Lad os først slå fast hvad der blev vedtaget på mødet.
1. Trigeparken opsiger kollektivt leveringsaftalen om tv signalet med YouSee
2. Trigeparken indgår en aftale med Profiber eller Energi kabel (Der er åbenbart stor uenighed om hvem man har indgået en aftale med) der betyder at der etableres en fiberkabel forbindelse til alle lejligheder samt at der leveres et tv signal gennem dette kabel. Denne levering er vi ”tvunget” til kollektivt at betale for i min. 3 år.(Ca. 90,- pr. md.) Om vi derefter kan opsige aftalen UDEN at købe kablerne er jeg meget i tvivl om.
Det er det der er vedtaget.
Derudover kan man, hos Profiber, TILKØBE internet, telefoni og ekstra tv. Det er frivilligt for den enkelte om man vil benytte sig af dette.

Derfor vil det være muligt som enkeltperson at lave en privat aftale om levering af tv fra YouSee gennem de samme hoax kabler vi ser tv fra i dag. Dette naturligvis under forudsætning at afdelingsbestyrelsen og bf-ringgården tillader at YouSee stadig bruger hoax kablerne.

Med Bolignet er sagen lidt anderledes: Her kan man IKKE opsige en aftale kollektivt da Bolignet Aarhus OGSÅ er et telefonselskab. Vi betaler hver måned et beløb over huslejen for telefoni og den linje kan man IKKE lukke. Det betyder igen at man gennem de kabler man har i dag også burde kunne modtage IT. Det kræver naturligvis at Bolignet Århus vil akseptere os som individuelle kunder.

Da vi jo har afdelingsmøder i afd. 19 og 20 på Fredag vil jeg da foreslå at man møder op og stiller kritiske spørgsmål til hele denne sag. Husk at afdelingsmødet er stedet hvor afdelingsbestyrelserne står til ansvar for tiltag og beslutninger i årets løb.

Med venlig hilsen

Peter Gudmundsen
Peter Gudmundsen
27.09.09 kl. 04:31
Nu hvor der er gået godt en måned og der har været afdelingsmøder kan man vel passende prøve at tage en status på forløbet og virkeligheden her en måned efter, godt nok på denne ”hemmelige” debatside som ingen gider læse.

Først selve debatten:
Det har underet mig at der i de to afdelingsbestyrelser i alt er 10 personer som alle har undladt at deltage i den debat der burde være før man beslutter at opgive sin selvstændighed. Den eneste der har udtalt sig er Teddy som to gange har sagt at han ikke vil deltage i polemikken her på siderne. Derudover har hans indsats gået på at lave misvisende information hvor han gang på gang rejser tvivl om kvaliteten af vores kabler samtidig med at han undlader flere vigtige informationer således at beboerne ikke får det rette grundlag at træffe en beslutning på. At Ib så derefter har godkendt det udsendte gør bestemt ikke sagen bedre.

De øvrige otte har alle valgt at holde helt kæft i håbet om at sagen og debatten ville forsvinde hvis man ikke sagde noget som helst. Jeg har, i forløbet, haft samtaler med flere af dem og det typiske svar har været at ”Det er en sag vi har ladet Ib og Teddy køre”. På afdelingsmødet prøvede jeg at få 2 svar fra de menige medlemmer i afdelingsbestyrelsen.
1. Hvornår blev kampen for at få Bnaa til at trække det lovede kabel til Trige ændret til kampen for at få Bnaa ud af Trige. Jeg fik svar fra Ib og det var ” Hvis du ikke vil have Profiber er der ingen der tvinger dig, jeg gider ikke denne diskussion, den sag er slut. De øvrige holdt kæft.
Det andet spørgsmål var ”Hvilke overvejelser har afdelingsbestyrelsens medlemmer haft før man anbefaler at overgå fra at være sin egen leverandør til at få en ”privat” udbyder. Dette spørgsmål kom der aldrig noget svar på. Nå nok om bestyrelsesmedlemmerne i denne omgang.

Da jeg startede debatten her på 8380.dk fik jeg et svar fra Erling hvor han lovede at 8380.dk ville lave en høring som så alligevel aldrig blev til noget. Det svar fik desværre mig til at stoppe arbejdet med selv at lave et møde der kunne bringe hoved og hale i sagen. Jeg havde forestillet mig et panel med Chr. Mariegård (formand HB) – Michael Hansen ( Bnaa ) – Preben Karlson ( Politisk ledelse i Bnaa & Næstformand HB) – Lars fra Profiber samt Mikkel og Holger fra ADM. Det var de personer der kunne have kastet lys over sagen. Både Teddy og Ib var klar over at det ville være nærmest umuligt at samle de relevante personer i ferien og da de IKKE var interesserede i debatten pressede man et beslutningsmøde igennem så hurtigt som muligt til trods for at HB og administration skriftligt bad dem om at aflyse mødet og bla. anførte at deres udsendte materiale var mangelfuldt og misvisende. Administrationen tilbød også at lave og udsende materiale der var korrekt og let forståeligt. Dette blev pure afvist af de to formænd. Ib’s begrundelse for hastværket var bla. at hvis der skulle graves skulle det være inden der kom frost i jorden. Ib har så travlt at han har talt om at stemme dørklokker for at få beboerne til at opsige Bnaa individuelt, så mener han at opsigelsen kan komme ned på 3 mdr.. Han glemmer bare at vores afgift til Bnaa udgør ca. 95,- pr. lejlighed i afd. 19 & 20 og det beløb skal betales i hele opsigelses perioden uanset hvad.

Hvad er det så vi har stemt om og vedtaget?
Det tilbud fra Profiber der blev vedtaget er forhandlet på plads af Ib og Teddy alene, ligesom at de har ført (skin) forhandlinger med Bnaa, er det et problem?? Tja rent juridisk er det ikke tilladt for afdelingsformænd, eller afdelingsbestyrelser selv at indhente og godkende tilbud. Jeg ved godt at alle kan ringe op og få et tilbud men her er der ført forhandlinger over en lang periode udenom administration og ledelse, det er altså ikke tilladt ifølge lov om almennyttige boliger. Ifølge den forhandler ledelsen (administrationen eller hovedbestyrelsen) tilbud på plads hvorefter man beder afdelingsbestyrelsen fremlægge resultatet til vedtagelse på et afdelings møde. Dette er for at sikre at der ikke bliver overset et eller andet der kan komme beboerne til skade efterfølgende. Det kunne jo blandt andet være at man får opsagt kontrakterne med Bnaa og YouSee og så Profiber ikke ligger kablet ud fordi der ikke er de ca. 350 tilmeldinger til internettet som Profiber kræver, så kan vi stå uden tv, internet og telefon. Det er blandt andet det vores administrations bidrag betaler for. Det vil igen sige at et tilbud der ikke er kendt og godkendt af boligforeningens ledelse er et ikke eksisterende tilbud. Det betyder igen at, ifølge lov om almennyttige boliger, afstemningen højest er at betragte som vejledende. Vi har altså, igen ifølge loven, ikke vedtaget noget som helst. Dette kunne Ib jo passende få bekræftet i LLO som vi jo betaler kontingent til.

Hvordan stiller HB sig så til alt dette her?? Jeg vil tro at man vælger at sige at man må respektere en vedtagelse fra et beboermøde. (Vi har jo beboerdemokrati) og så håbe på at sagen ikke vil danne præcedens i fremtiden. Gør man det vil man spille et højt spil idet man kan blive gjort ansvarlig hvis nogen vælger at rejse sagen i det boligretslige regi. Man har jo så valgt at ignorere en ulovlighed man oven i købet var gjort bekendt med. Alternativt kan man forhandle en aftale på plads med Profiber og efterfølgende sende den til afstemning, naturligvis ledsaget af den rette information, så vil man have det juridiske på plads. Hvad de rent faktisk vælger må fremtiden vise.

Hvad er der så sket i den virkelige verden i mellemtiden??
Tjaa vi har alle sammen fået et digitalt tv signal uden den sorte boks (selv om at Teddy har sagt at det ikke kunne lade sig gøre) Det kommer oven i købet via vores hoax kabler (dem som Teddy ikke mente kunne klare det) Jeg er så efterfølgende blevet belært om at det Teddy og Ib mener, er at der ikke er nogen der ved hvornår de går i stykker. Det er da rigtigt men da de kabler er ejet af afdelingerne så er der da, i regnskabet og budgetterne, lagt penge til side til vedligeholdelse som der står i loven at der skal være, så det kan da ikke være et problem.
Profiber har ændret deres priser så meget at det der lignede en besparelse på flere hundrede kr. om måneden nu er blevet en ”rabat” på 65,- for at få ca. 500 kunder på en gang. Mon ikke at det også har spillet ind på hastigheden denne sag skulle igennem med?? De første pris differencer så noget bedre ud på papir.
Til sidst så jeg lige en annonce fra Telia hvor de tilbyder internet (10Mbit) digital og HD tv med boks samt telefoni for 269,- Mon ikke man kunne forhandle de sidste 5Mbit mod at få ca. 500 kunder på en gang??

Konklusionen på det hele, i mine øjne, er stadig:
Hele denne sag er blevet hastet igennem og man har behandlet sandheden lemfældigt, jeg siger IKKE at nogen lyver men kan konstaterer at vi ikke har fået hele sandheden.
Vi kan håbe at hovedbestyrelsen har ”nosser” nok til at få luget ud i ulovlighederne og køre en sober linje men jeg tvivler meget på det. Christian Mariegård har allerede afsløret deres ”alibi” ”Vi kan jo ikke forbyde beboerne at træffe dårlige beslutninger”. Det groteske er nu alligevel at Ib og Teddy slavisk har fulgt den samme fremgangsmåde som Hovedbestyrelsen plejer at bruge. ”Vi siger et og gør noget andet og selv om vi IKKE skriftligt kan bevise det så har vi ret og det er slet ikke til debat”

Med venlig hilsen
Peter Gudmundsen

P.S Jeg forventer ikke at få responce fra afdelingsbestyrelser eller hovedbestyrelse. Det er jo ikke deres stil men Erling eller en anden fra 8380.dk må da godt lige fortælle hvorfor det lovede debatmøde aldrig blev til noget.
Birger Agergaard
29.09.09 kl. 19:10
Hej Peter. Kort omkring, hvorfor borgerportalen ikke arrangerede høring: jeg er sikker på, at du også læste vores nyhedsartikel 13. august. Her skrev vi:
Borgerportalen har fået flere henvendelser fra beboere i Trigeparken, vedrørende debatten om TV, internet og telefoni. Derfor havde Borgerportalen, som skrevet inde i debatten, puslet med tanker om en borgerhøring.

Høringen kan desværre ikke blive til noget, fordi det planlagte ekstraordinære beboermøde allerede finder sted mandag den 17. august.
Mvh. Birger Agergaard, projektleder.
Peter Gudmundsen
28.04.10 kl. 02:24
Glæd jer:
http://www.studstrup.dk/forum/
Og her er mere at glæde os til:
http://www.studstrup.dk/index.php?id=78&tx_ttnews[tt_news]=139&tx_ttnews[backPid]=76&cHash=9eaa141115
Og husk så at de ikke garentere noget.

Tilbage til oversigten

Skriv kommentar

Bydele.dkÅrhus VestViby Syd8380.dk
Sitet er udviklet i TYPO3 af Jens Gram.